Kom an bara, 2013, I dare you!

Posted on January 26, 2013

0


Nej. Det är inte en utmaning. Inte egentligen. Efter att ha känt på året i ungefär en månad presenterar jag här en sorts blandning mellan uppmaning, förutsägelse och önskan till, om och för det år som vi skriver 2013. Här kommer den.

Solen tittar fram och viskar försiktigt om att tjugohundratretton, det kommer att bli ett bra år. Försiktigt bra.

Tusk Tusk, David McKee, Gruff-gruff

I mean grey in excactly the same way that this image isn’t.

Det kommer inte att bli ett år av stora omvälvningar.
Larmen om klimat och fattigdom kommer att ringa högre och vi kommer att gny lite i sömnen och dra ett varmt täcke lite tätare om öronen.
Krigen kommer att fortsätta.

Men kanske några enstaka svartvita palestinier och israeler ser världen mer i gråtoner än förut.

De starka färgtonerna kommer att lysa med sin frånvaro och då talar jag inte om mode.

Jag har några vänner som har haft det riktigt tungt och skitigt nu och dem önskar jag och spår jag ett nytt friskt år av grått. Inte så mycket snärtande mellan ytterligheter. Mindre toppar och dalar. Mer dämpade toner. Tid att andas. Plats för alla människor att andas.

För egen del ska jag försöka lära mig att inte alltid utnyttja den platsen.


Space photo credit: Herbig-Haro Object HH110
NASA, ESA, and the Hubble Heritage Team (STScl/AURA) | HST WFC3/UVIS WFC3/IR ACS/WFC | STScl-PRC12-30
Watercolour credit: SaraErika.
2013, here we come!

Därför utnämner jag 2013 till elefantens år.