Knitting, chapter 2 / Stickning, kapitel 2

Posted on July 4, 2011

2


REDIGERING 1: Jag glömde den viktigaste länken.

EDIT 2: The English text.

Kapitel två

Efter en lååång helgs väntan har jag äntligen kunnat hämta ut mitt garn på Posten idag, så nu när jag har kommit igång ska jag väl våga berätta lite om vad det handlar om… Att det stora paketet från Marks & Kattens är adresserat till “Designer Sara …” gör det nästan värt de fyra dagarnas extra väntan. Men det är ganska tajt om tid så nu är det sticka-sticka-sticka som en galning som gäller. (“Som en galning”-biten borde ju komma ganska naturligt.) Och så har jag ju tvingats tänka först för att göra sen – något som jag annars sällan har tålamod till.

Uppgiften är att sticka in ett av träden på Hultsfredsfestivalen. Stammen på mitt träd är 1½ m i omkrets och 4 meter hög innan det kommer grenar. Det motsvarar ungefär fem tjocktröjor i stickning. Och jag vill gärna hinna med att göra en grej med grenarna också. Och det ska vara klart innan festivalen börjar. Montering sker den tolfte juli. (Sa jag någonting om tidspress?)

Till en början funderade jag på att få till små fåglar och annat uppe i trädet, men det löser ju liksom inte hela grejen att stammen ska vara instickad och dessutom finns det lite detaljer att lösa dolt i “få till”.
Så okej, nytt spår. Trädstam…. Hm… Långt och avlångt. Här nånstans i resonemanget står det klart, bortom allt tvivel, att det ska bli en lindorm. Jag vet inte vad det är för slags träd jag fått mig tilldelat, men det bor garanterat nån sorts orm-/drak-liknande väsen i det.

Garnet är Marks & Kattens LOL (som består till 80% av återvunna PET-flaskor) och det sätter färgskalan till nånting som jag aldrig i livet skulle ha valt själv – men det hade väl inte varit kul utan begränsningar?

corn snake, majsorm

Corn snake / Majsorm

Nåväl. Magen på djuret vill jag ska kännas mjuk och sårbar. Känslomässigt tänker jag på Smaug. Utseendemässigt tänker jag på majsormar. De ljusa, (relativt) mjuka färgerna får bli mage. Mycket gult och vitt. Lagom breda ränder på tvären. Sen vet jag att jag har läst någonstans eller fått berättat för mig att lindormen kan slinka ner i halsen på sovande barn och äta upp deras hjärta (så sov inte med öppen mun under linden!).
Det kommer att synas.

Ryggen ska vara mörk och sicksackig som en huggorms med en ryggkam längs med hela kroppen, lite som ryggfenan på en ål, fast drakigare.

Huggorm

Ung huggorm, Stockholms skärgård (från Wikipedia)

Och om jag hinner upp de fyra metrarna till grenarna så kommer jag att…
Vad gör jag? Sitter jag här och skriver? Jag måste ju sticka!

Chapter two

After a long weekend’s waiting for the yarn delivery, I finally got it Monday morning. So now I dare tell you a little more about the project. The big package from Marks & Kattens is addressed “Designer Sara …” and that almost makes up for all the irritation and the four extra days of waiting. But the schedule is tight ad now I have to knit like a maniac to get it done. (The maniac bit shouldn’t be to difficult…) And the delay has forced me to plan ahead, to think first. Something I seldom have the patience for.

The task is to cover one of the trees in the Hultsfred Festival area in knitting. The trunk of my tree is 1½ m in circumference and 4 m high so it requires about the same amount of knitting as four or five sweaters. I would love to do something with a few branches too. And it will be mounted on the twelfth of July. (Did I mention tight schedule?)

After a detour around birds and squirrels and the like, my thoughts were invaded by a slightly larger creature. And it makes perfect sense… The Lindworm.

The colours are decided already through the yarn; The Marks & Kattens’ LOL.

I want the belly of the creature to feel soft and vulnerable. I want it to give the impression of Smaug’s weak spot. I want it to look like the belly of a corn snake. It will be striped in soft, light colours. (Or. at least, the softer and lighter of the colours at hand.) And I have read (or been told) that the Lindworm sometimes crawls down the throat of sleeping children to eat their hearts.
That will show.

The back of the creature will be zigzag like the back of a viper. And on the center of its back will be a ridge along its entire body. A bit like the back fin of an eel – but more dragonly.

As for the wi^H^H branches-
What am I doing? I need to knit!