Knitting chapter 1 / Stickning kapitel 1

Posted on June 29, 2011

0


Steg ett – stickor

Garnfabrikanten rekommenderar på hemsidan att man använder storlek 5½. Det har jag inte. Vem kan man låna av? Ringer runt. Hittar ett par nummer 10. Hittar också en krigslist: Jag ska sticka stort. Det är inte listen, det är uppgiften. Jag ska sticka mycket. Så listen är att sticka med så stora stickor som möjligt. Sticka en provbit med tiorna och om det inte blir jämnt och fint så får jag prova mig neråt i storlekarna.

Det kryper i fingrarna på mig. Vill börja genast! Men jag har inte fått garnet än. Så nu ska jag ta mig till Erikshjälpen och se vad de har i fråga om stora stickor.

Step one – needles

On the yarn brand’s home page they recommend needles of size 5½ for this particular yarn. I don’t have that at home. So I call people I know to see if I can borrow a pair. I find a pair of size 10. And I find a plan. I have a lot to knit. I will start with big needles and see if I can make it look good. The bigger the better…? Well, I’m not much for testing before I go, so we’ll see…

My fingers are itching. I want to start now, but I don’t have the yarn yet. The first step is to get to the second hand shop and see what kind of needles they might have for me.