Anna and Britta on lookout / Anna och Britta spejar

Posted on December 27, 2009

2


EDIT: New photos. Sharper and with more accurate colours.

Pioneer

Britta standing, holding on to the hatch, and Anna sitting in the hatchway, shading her eyes more out of habit than of need.

Anna and Britta on lookout

Today I found this Illustration Friday page and decided to give it a try. The topic is “Pioneer”. I did a little scene with Anna and Britta (two girls who sometimes appear in this kind of picture – one day they might become famous) in water colour, ink pen and ink brush.

Now, that ink brush and I aren’t really friends yet, and unfortunately it shows… And the working-around-not-having-a-scanner routine isn’t 100% either.

Pioneer, detalj

Men vem är det som kör egentligen?

Anna och Britta håller utkik

Idag hittade jag den här sidan och bestämde mig för att göra ett försök. Temat är “Pioneer” (pionjär) och då tänker jag rymdskepp, så det blev en liten scen med Anna och Britta. De är två tjejer som dyker upp i såna här små bilder då och då.

Sceneriet är inte rymd på måfå heller, men var det är får ni tänka ut själva.

Jag började med akvarellfärg och -pennor och en tunn tuschpenna. Sen fick jag idéen att fylla ut med utpenslat tusch, men det var en dålig idé, dels för att jag inte är van vid tuschet än och dels för att papperet inte riktigt tålde så mycket väta på en gång. Jaja. Nu vet jag det.

Metoden jag har att komma runt scannerbristen funkar väl kanske inte hundraprocentigt heller… Tips emottages gärna!