About pigeons, libraries and long bus rides / Om duvor, bibliotek och långa bussturer

Posted on September 5, 2009

2


Chock => Experiment plans => Library card

A social experiment this time.

A few days ago I met a girl named Paloma. This post isn’t going to be about her, but her name went slowly through my brain trying to find something to connect with.

It found Sofia, Queen of the Pigeons.

I wasn’t sure if Paloma was one of Sofia’s pigeons or not so I asked a friend (two lifelines left…). I chose to ask someone I’ve had endless discussions about fantasy (books, movies, games, the lot), someone with a degree in literature – though admittedly not as much for those traits, as for the fact that he was here – but he did not know about Sofia, her pigeons, or of Jonathan, her gardener’s boy at Tulip Farm in Cherry Valley… At the mentioning of Wild Rose Valley and Nangiyala he started to catch up. “Lion… heart… something? Oh, I haven’t read that book.”

Imagine my chock.
If you cannot – if you now, dear reader, feel as lost as my friend – then don’t fret. There is a remedy. An invention called Library. What you are looking for is The Brothers Lionheart, by Astrid Lindgren.

Bröderna Lejonhjärta, Ilon Wikland

The Brothers Lionheart (Ill: Ilon Wikland)

Today I promptly dragged him down to the local library and we are now all set for the experiment. You see, tomorrow we will go on a long bus ride, and the new plan is to spend it reading out loud. The experiment is to see how other passengers react to it. I imagine there are three possible outcomes:

  1. They’ll hush and stare angrily at us.
  2. They’ll listen in.
  3. They couldn’t care less.

I’m hoping for number two.
What do you think?

For the record, those of Sofia’s pigeons that are mentioned by name are Violanta, Paloma and Bianca.

Skorpan och Fjalar, Ilon Wikland

Skorpan och Fjalar (Ilon Wikland)

Chock => experimentplaner => bibliotekskort

Denna gången blir det ett beteendevetarexperiment.

Häromdagen träffade jag en tjej vid namn Paloma. Det här kommer inte att handla om henne. Men hennes namn flaxade runt i min hjärna ett tag innan det hittade något att landa på. När det väl landade gjorde det det på Sofia, Duvdrottningen.

Jag var inte helt hundra på att Paloma var en av Sofias duvor så jag frågade en vän. Det råkade bli en med en examen i litteraturvetenskap – för att inte tala om ett stort intresse av fantasy i alla dess former. Även om anledningen att jag vände mig till just honom var den att han råkade vara närmast. Men döm om min förvåning när han inte förstod vilken Sofia jag pratade om. Hennes duvor, och Jonatan som är hennes trädgårdsdräng på Tulipagården i Körsbärsdalen.

När jag nämnde Törnrosdalen och Nangijala började det väl ringa en liten klocka långt därinne nånstans. “Är det Lejon… hjärta? Nä, jag har inte läst den.”

Förvåning övergick i chock.
Sanningens ögonblick nu (fast du behöver inte erkänna för nån annan än dig själv): Vet du inte vad jag pratar om så går du raka vägen till närmsta bibliotek och åtgärdar den saken. Marsch pannkaka!
Du letar efter Bröderna Lejonhjärta av allas vår Astrid Lindgren.

Det var vad vi gjorde idag, min litteraturvetarvän och jag. På köpet fick vi ordnat ett bibliotekskort i den nya staden (där han har bott i två år nu…). Så nu är allting färdigt för experimentet jag nämnde: Imorgon ska vi ut på en lång bussresa och jag tänkte ta tillfället iakt att idka högläsning ur biblioteksfyndet. Experimentet består i att undersöka hur medpassagerarna reagerar på detta. Jag kan tänka mig tre alternativ:

  1. De hyschar och gnäller och blänger ilsket på oss.
  2. De börjar tjuvlyssna.
  3. De skiter fullständigt i oss.

Jag behöver väl inte ens säga att jag hoppas på nummer två? Men vad tror du? Hur skulle du reagerat?

Torget i Törnrosdalen, Ilon Wikland

Will there be a riot? (Ilon Wikland)

For the record; Jag har hittat namnet på tre av Sofias duvor: Violanta, Paloma och Bianca.