Down to Earth

Posted on July 28, 2009

0


Rain / "Bäst som det regnar kommer det en skur."

Water, water everywhere...

Rain

I’ve been on holiday so the topic that comes naturally is weather. The title of one of the Swedish songs on the playlist I posted before I left translates to “Sun, wind and water”. I’ve already made items depicting the Sun. Leaving wind for another day, today will be about water.

The real fascination lies in surfaces between waters. Such as the line between the seas of Skagerrak and Kattegatt, which is visibly seen due to currents.

The easy way out.

The easy way out.

Or the surface between seawater and rainwater.
At the time I’m writing this I am safely indoors, on solid, continental rock, with dry clothes on (me, not the rock) and I must admit that some of the drama has gone from these photos. But the thing about water is that it can get extremely wet.

There is something here to be done.
Something goodlooking, abstract, rainy, wet, silverwirey.
Something with the surface.

 

…är det bästa som jag vet

Semester har ju en tendens att skapa fokus på väder och som ni hört Ted sjunga i två veckor nu:

Sol, vind och vatten, höga berg och djupa hav
— det är en seglingssemester på bohuskusten vävd av.

Jag har redan presenterat en sol så idag kommer det att handla om vatten. Närmare bestämt där vatten möts.

Jelly-fish / "Sånna maneter"

Jelly-fish / "Sånna maneter"

Jag kan inte hjälpa att jag tycker det är tufft, tex där man kan se skiljelinjen mellan Skagerrack och Kattegatt. Fast på bilderna idag blir det gränsen mellan vattnet underifrån och vattnet ovanifrån. Nu när jag skriver detta och är hemma med väggar och tak och torra kläder ser det inte alls så märkvärdigt ut, men det är just det med vatten att det är blött.

 

Det måste gå att göra nånting snyggt, abstrakt regnigt av silvertråd. Men tills jag kommer på vad vill jag iallafall utbringa ett stort tack till tältet, Carlo som har konstruerat det samt alla som har tagit hand om det genom åren…

A room with a view. / Ett rum med utsikt.

A room with a view. / Ett rum med utsikt.