Flowers, real ones / Blommor, originalet

Posted on June 23, 2009

0


Wolf's bane or not Wolf's bane, that is the question.

Wolfsbane or not Wolfsbane, that's the question.

Gardening for inspiration

I haven’t uploaded anything to the shop in a while now. That has to be remedied. But not today. Today I want recreation and inspiration. And some research.

I might as well warn you straight away:
This post will be about flowers.

This spring someone turned on some sort of flower interest switch in my head, because I’ve been gardening my ass off; filling the window sill and balcony with everything from broccoli and chard through ivy and sweet pea to an Austin rose.
To understand the significance of this you’ll have to know that before this I’ve been on the level of desperately trying to keep some poor green plants alive. Imagine my surprise when everything I sowed came up and grew and survived and blossomed…

Another part of the pre-existing flora.

A part of the inherited flora, whatever it might be.

As if window and balcony wasn’t enough, I recently got access to a corner of an allotment garden, and that is where today’s post is rooted.

I’ve been trying for some time to make certain flowers in my favourite wire. I think that’s a full post of it’s own. I’ve made lots of ugly sketches and non-working wire tangle. I hereby promise to write a post about that — with lots of ugly sketches etc. — before this week is over.

But not today.

Today’s to-do list:

  1. Turn dirt upside down.
  2. Drink elder blossom lemonade.
  3. Identify one of the plants growing there already. It is probably either Forking Larkspur or Wolfsbane (which is toxic, haha).
  4. Slack.
  5. Think a little.

This is possibly what I talked about when I mentioned my summer metamorphosis.

Clover, klöver, rödklöverjellon, hallon, raspberryvioler

Some of the other plants we inherited.

Tänkande utomhus

Nu är det jättelänge sedan jag laddade upp saker till butiken. Det måste gottgöras — det finns saker att ladda upp. Men inte idag. Idag ska jag hänge mig åt rekreation, inspiration och en liten aning efterforskning.

En varning för den som inte listat ut det än: Idag kommer det handla om blommor.

2009 är året då någon slog på blomsterintressereläet i bakhuvet på mig (jag tror det är där det sitter). Från att ha haft en handfull gröna växter som jag desperat försökt hålla liv i har jag nu på några månader gått till att fylla balkongen, fönsterbrädan och bordet innanför den med prunkande grönska: Broccoli, mangold, luktärt, paprika, tagetes, martorn och ett helt gäng andra saker som jag inte ens är säker på vad de heter. Ena balkongväggen är redan nästan täckt av murgröna. Och kronan på verket: Lady Emma Hamilton, som är en buskros.

En annat mysterium.

En annat mysterium.

Jag har fortfarande inte riktigt hämtat mig från chocken att allting lever och frodas. Min arbetshypotes är den att blommor, precis som vanligt folk, tycker om sällskap.

Men som om det inte vore nog med balkong och fönsterbräda så har jag nyss fått lov att vara med på ett hörn på en odlingslott — och det är där dagens blogginlägg tar sitt avstamp.

(Fast jag ser nu att det tog sin tid att komma så långt…)

Jag har bråkat med min smycketråd nu ett tag för att få den att göra olika blommor på ett sätt som jag tycker om. Jag tror det började med att man inte kunde vända sig om här i stan utan att bli överfallen av blommande körsbärsträd eller äppelträd och jag försökte desperat få min tråd att forma sig som dem. Ärligt talat, det där blir ng ett inlägg helt för sig. Härmed lovar jag att det innan veckan är slut kommer att komma ett inlägg med halvtaskiga skisser och havererade silvertrådstrassel. Nej, jag menar naturligtvis försilvrade koppartrådstrassel… nej, förkopprade… försilvrade trådkoppar… förtrasslade silverkoppstrådar… Trassel av försilvrad koppartråd. (Pah!)

Hursomhelst handlar det inte mer om tråd idag. Idag ska jag:

  1. Vända jord.
  2. Dricka fläderblomssaft.
  3. Artbestämma en av växterna som redan stod på lotten. Gissningarna hittills är att det antingen är riddarsporre eller stormhatt (som är jättegiftig, tihi).
  4. Lata mig.
  5. Tänka lite.

Jag tror det är såna här planer som tydligast utmärker den där sommaromställningen jag pratade om förut.

What a garden is supposedly about -- balance

What a garden is supposedly about -- balance