In uovo Orthanc

Posted on May 4, 2009

2


1. Före

1. Before / Före

Oxidizing Experiment

I really like when silver is blackened by oxidation, but I’ve never tried it myself. How difficult can it be?

As guinea-pig I’ll use a tower necklace I made long ago, because it was supposed to be black from the beginning.

How to start? When in doubt, ask Internet! For example a place called Beading knows that there is one way with chemicals and one way with eggs. Right. I’ve got eggs. I haven’t got patience.

One egg should be enough. Egg in glass. Tower in egg. Wait.

Nothing happens.

I probably should have cleaned away some of the inevitable fingerprints before I started.

I can hold it for about half an hour, but when still nothing has happened I return to the page to see how long it is supposed to take, and as a result I read further than the first few sentences…

Oh, so it should have been a boiled egg…

So, I’ve got two options:

  • Start over. I’ve got another egg. Clean it up and do it properly. Booring!
  • Improvise. Perhaps it can be saved.
2. Vattenbad

2. Bain-marie / Vattenbad

Well, soon enough I’ve got a bain-marie with a glass full of egg-enveloped silverware on the stove.

I let it simmer for two hours which turns out to be enough to show that the method works, but is messy and needs more time. The tower is full of yolk and its tips looks sooty, like someone held them over a candle.

The egg stinks.

Back to the beginning.

This time I will follow Contrariwise Rambling‘s instructions to the letter. With a risq to healt and furniture in step five.

3. Kladdigt

3. Messy / Kladdigt

On second thought I think I’ll exchange the handstands for sleep.

The morning shows result! 

Conclusion: Oxidizing silver with hard boiled eggs is doable, and not even very difficult if you do it right from the beginning.

************************************************************************

4. Mellanresultat

4. First result / Mellanresultat

Oxideringsexperiment

Jag har aldrig försökt oxidera silver förut men jag tycker det är snyggt och det vore ju skam om man inte kunde lära sig från det stora internätet.

Försöksobjekt blir ett torn jag har gjort för länge sedan och som egentligen alltid ska ha varit svart.

5. Mosat <i>kokt</i> ägg

5. Egg / Mosat kokt ägg


Jag läser på Manekis pärlblogg att man kan göra det med kemikalier eller med ägg.

Jag har det ena hemma och är otålig att sätta igång så… Krack, ägg i glas. Plopp, torn i ägg. Vänta.

Vänta.

Zzzzz….

När inget alls har hänt på säkert en hel halvtimma så tittar jag lite noggrannare på den där texten. Okej, jag borde ha tvättat bort fingeravtryck och fettfläckar. Det hade jag räknat ut själv om jag inte hade varit så otålig. Det är väl inte så att tråden är behandlad för att inte oxidera? Nä, jag har ju behövt putsa upp gamla saker.

Aha, det ska vara ett kokt ägg…

  • Alternativ ett: Börja om från början. Jag har ett ägg till. Då kan jag passa på att tvätta bort fingeravtryck också. Låter såå trökit.
  • Alternativ två: Undersök om det går att rädda.

6. Verkar lovande

6. Promising / Verkar lovande

Pluffs, glas i vattenbad på spisen.

Jag låter det bubbla på i två timmar vilket visar sig vara nog för att klargöra att det skulle ha fungerat om man hade haft mer tålamod. Tornets spetsar ser ut som om man har eldat på dem. Ägget luktar illa.

Omstart.

Okej, jag ska följa instruktionerna den här gången. Jag låter det ligga över natten, så får morgonen utvisa hur bra experimentet fungerar. Redan innan jag går och lägger mig ser det mörkt ut (på det bra sättet).

Jodå. När morgonen kommer har tornet svartnat rejält. Överallt utom 1) där jag inte kom åt att tvätta ordentligt från det första försöket och 2) där jag tidigare skavt igenom silverlagret till en kopparyta.

Slutsats: Det går lätt och bra att oxidera silver med kokt ägg om man bara gör rätt från början.

7. Efter

7. After / Efter