World Dance Day / Världsdansdagen

Posted on April 29, 2009

1


Awakening

Today it is International Dance Day.
Apparently.

If I hadn’t overslept I would have remained oblivious to this fact. But the bliss of ignorance was not granted me.

The World Dance Day must be celebrated — sure!

  • By lots of dancing — sure!
  • By building a stage below my window — nice!
  • By lots of school kids’ activities (on said stage) — sure!
  • By loud drum machine music — okay…
  • At nine o’clock in the morning — why, oh why?

But the kids seemed enthusiastic, so I guess it is all for the better.

Personally I’m gonna celebrate World Dance Day (which happens to be a rather warm one) by eating ice-cream and perhaps take this year’s first dip in the sea. Then I’ll round it up with the opening of mom’s quilt exhibition at the Maritime Museum.

Ett uppvaknande

Idag är det Dansens dag, Internationella dansdagen, Världsdansdagen. “En internationell dag* för ett internationellt språk.”
Tydligen.

Om jag inte hade försovit mig imorse hade jag inte vetat att det fanns en sådan dag men som det nu föll sig fick jag inte leva vidare i denna okunskap. Dansens dag skulle nämligen firas. Med dans. På torget. Klockan nio.

Saker jag inte hade upplevt om jag varit en morgonmänniska:

Att vakna av en högtalarröst som förklarar på ett övertydligt sätt hur fantastiskt det är med dans, “språket som förstås över hela världen”.
Följt av en spridd applåd.

Ny talare.
“Hej!”
Mummel.
“Jag sa HEJ!”
Barnröster: “Heeej…!”
“Mår ni bra?!”
“Jaaa…!”
“Mår ni BRA!?”
“JAAAAA…!”
“Bra! Vet ni vad det är för DAG IDAG?!”
“…öh? …onsdag?”

Jag vet inte vad fröknarna hade sagt i lågstadieklasserna som var där för barnen var ganska lättflörtade. De verkade nöjda där de stod i sina reflexvästar och viftade med armarna i takt med en trummaskin medan en tant på en scen räknade högt och visade stegen. Och då är väl allt bra?

Jag talar inte dans, och jag tänker fira danbsens dag (som hittills varit väldigt varm) med att äta glass och kanske premiärbada på Saltholmen — för att avrunda med mammas vernissage på Sjöfartsmuséet.

* Och här trodde jag att alla dagar var internationella (om man inte valde att definiera dem på något meridianspecifikt sätt så att ingen blev det).
Posted in: Uncategorized