Orm, ringla dig!

Posted on April 20, 2009

3


Why not wear them both at once?

Why not wear them both at once? (Why does it look like a fat arm? This is the back of my hand, okay!?)

Rings turn into bracelets to the sound of Swedish melancholy

It is fun to saw rings again! I know this feeling will pass which is why I try to use it up before that happens.

And it feels so very grown up to have, and to use, my very own vice. One of these days I’ll show you what my workspace looks like. It is about two square feet wide.

Anyway, today I’ll present

  1. What can be made from such rings
  2. What it can sound like when they are made

The latter is a bit of an experiment.

1.  Right. So the images show two armlinks. The thicker link is called Queen’s link and the thinner one is the King’s link I’ve mentioned before. Both of them constitutes of rings with the same thickness, but the diameter of the rings needs to be different which is why the resulting dimensions are different.

The clasps are of simplest possible model, but I’ve tried them and they are sturdier than they look.

2.  Once I’ve figured out how it goes the actual work of putting a link together is pretty monotonous — or I should say meditating. I’ve made enough of the King’s link to be able to watch TV or a film (as long as it doesn’t require absolute attention), but the other link still needs to be looked at most of the time.

But my ears are free and so is Spotify so there is nothing stopping me from listening to some music to get in the mood.

Armband

Två armband (hand ingår ej). Till vänster: drottningkedja, till höger: kungakedja

Ringar blir till armband till svenskt vemod

Det är kul att såga ringar igen!
(Ja, det kommer gå över.)

Men det känns så hemskt vuxet att ha ett skruvstäd och att dessutom använda det. Endera dan ska jag dela med mig av bilder på min verkstad som är ungefär en halv kvadratmeter stor. Anyway, den här gången ska jag presentera

  1. Vad det kan bli av sågade ringar
  2. Vad som låter medan ovanstående blir till

Punkt två är lite av ett experiment.

1.  Okej, bilderna visar två armband; en kungakedja och en drottningkedja. Kungakedjan är den något tunnare. Anledningen till att den är tunnare är att jag har använt samma tjocklek på ringarna och då kräver drottningkedjan att de har större diameter. Dessutom är drottningkedjan lite mer kompakt (man kan väl se det som att det är därför den behöver större ringar också) och hade därför blivit lite tjockare även om ringarna varit lika stora. 

Låsanordningarna är enklast möjliga, men jag har själv provat båda modellerna i vardagen och inte haft något missöde än, så jag tror på dem. Men om du till äventyrs skulle fastna med armbandet i ett skenande ånglok eller nånting, så tror jag att låset skulle ge med sig först.

2.  Som du säkert inser så är det ganska mycket lika-samma när man gör en kedja såhär, så det blir ganska meditativt. Kungakedjan kan jag såpass bra nu att jag kan titta på film medan jag håller på — om det är en film jag har sett förr… Men den andra är lite pilligare och mer bångstyrig. Då passar det bra att istället spela lite stämningsmusik. Det gör man nuförtiden med Spotify.

The locks / Låsanordningarna

The locks / Låsanordningarna