Glimmer

Posted on April 11, 2009

0


The Glittering Caves

I made a field excursion to Aglarond. Or, well, to the pegmatite quarry of Högsbo. The thin layers of biotite and muscovite (dark and clear mica) in the lower picture feel almost like plastic when you pick it up. They’re what makes the whole place glimmer. Unfortunately any larger piece tend to fall apart unless you pick it up very carefully. The pink mineral is potassium feldspar. I guess that’s for the better anyway, since I’m not sure how far the nature reserve of Ängårdsbergen stretches.

Högsbo Quarry

Högsbo stenbrott

Glittergrottorna

En liten utfykt till Högsbo stenbrott. Jag ville ha nån sorts fotobevis på att jag varit i Glittergrottorna i Aglarond, men jag tror jag ska nöja mig med att Högsbo stenbrott är exotiskt nog. Det är ju trots allt bara några meter från Pluto. 

Högsbo stenbrott

Mica / Glimmer

Attans irriterande att man inte får ta med sig nånting hem. Det är naturreservat. Eller…? Detta måste utredas noggrannare. Hursomhelst, det laxrosa på bilderna är kalifältspat, medan det som glittrar så är glimmer, även känt som biotit (den mörka) och muskovit (den ljusa).

EDIT: Sedan 2011 är själva stenbrottet ett eget naturreservat. Läs gärna mer om det här.